FILM OCH FILMMUSIK

En blogg om film och filmmusik

Min bilder
Namn:
Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

onsdag, april 06, 2016

Martin mfl.

George Martin, som gick bort i mars, var mest känd med The Beatles samarbetet.
Han gjorde även musiken till "Leva och låta dö", som en är en av mina favoriter med blandningen av symfoniskt, österländskt, dåtida musik influenser och jazz.
Jag önskade han gjorde musik till fler Bond-filmer.
Sist jag hörde om Martin så invigde han en filmmusikutbildning i Sverige, som var unik.


Andra som gått bort, i 90-års åldern som Martin, är skådespelerskan Nancy Reagan, mest känd som Ronalds fru. George Kennedy från "Rebell i bojor" och "Den nakna pistolen"-filmerna, George Gaynes från "Polisskolan"-filmerna är andra.
Frank Finlay var en färgstark skådespelare som gick bort i januari. Han minns man från "
De tre musketörerna" (1973) och "De fyra musketörerna" (1974) som gick på TV. Andra roller jag tänker på är i Polanskis "Pianisten" och som Josef Haydn i "Eroica".