Ortolani (1931-2014)
Den italienske kompositören Riz Ortolani har gått bort. Han gjorde musik till en massa italiensk film i olika genren. Han var vid sidan av Ennio Morricone, lika stor.
Jag är inte så insatt i hans musik, då jag inte sett filmer han tonsatt eller hört hans musik. När jag bläddrat bland vinyler i andra hans butiker, antikvariat, har det inte blivit att jag köpt någon LP på grund av detta.
Däremot är jag bekant med två av hans verk. "Cannibal holocoast" var en mycket provocerade film. Hans fina musik fungerade som en kontrapunkt till de motbjudande. Han blev nominerad för en Oscar till musiken i dokumentären "Mondo cane" (1962). Som var i samma stil som "Cannibal holocaust".
Den andra filmen var "En främling kom för att hämnas" (1967) ("I giorni dell'ira"), en spaghettivästern. Sergio Leones västerns bidrog med en hel del kopior. I denna västern märks det att man ville kopiera konceptet. Ortolani blev en ersättare till Morricone. I titeltemat hör man influenser av Morricone, med gitarrerna, och detta blandas med storbandstrumpeter. Temat användes i Tarantinos "Django unchained" när Django lär sig använda revolvern. Musiken är en av de gånger som den passar i filmen. I originalets förtexter så användes ljud från revolver skott. Ortolani fick en slags renässans med Tarantinos filmer, som "Inglourious Basterds" och "Kill Bill" vol .2.
Jag är inte så insatt i hans musik, då jag inte sett filmer han tonsatt eller hört hans musik. När jag bläddrat bland vinyler i andra hans butiker, antikvariat, har det inte blivit att jag köpt någon LP på grund av detta.
Däremot är jag bekant med två av hans verk. "Cannibal holocoast" var en mycket provocerade film. Hans fina musik fungerade som en kontrapunkt till de motbjudande. Han blev nominerad för en Oscar till musiken i dokumentären "Mondo cane" (1962). Som var i samma stil som "Cannibal holocaust".
Den andra filmen var "En främling kom för att hämnas" (1967) ("I giorni dell'ira"), en spaghettivästern. Sergio Leones västerns bidrog med en hel del kopior. I denna västern märks det att man ville kopiera konceptet. Ortolani blev en ersättare till Morricone. I titeltemat hör man influenser av Morricone, med gitarrerna, och detta blandas med storbandstrumpeter. Temat användes i Tarantinos "Django unchained" när Django lär sig använda revolvern. Musiken är en av de gånger som den passar i filmen. I originalets förtexter så användes ljud från revolver skott. Ortolani fick en slags renässans med Tarantinos filmer, som "Inglourious Basterds" och "Kill Bill" vol .2.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home