FILM OCH FILMMUSIK

En blogg om film och filmmusik

Min bilder
Namn:
Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

måndag, december 16, 2013

O'Toole och Fontaine

Peter O'Toole och Joan Fontaine har gått bort. Något de hade gemensamt att de båda gjorde film under sex årtionden och har spelat i en film om Casanova. O'Toole som en äldre Casanova i en tv-film och Fontaine i en Bob Hope komedi ('Casanovas stora kväll'). O'Toole minns jag i en skräckberättelse i Ray Bradbury "I fantasins gränsland" med lite gotiska inslag. Fontaine spelade i "Rebecka" och "Jane Eyre" som även de var gotiska.

När jag var liten pratade min kusin om att "Lawrence.." skulle visas på TVn. Jag hade ingen aning om vad det var för film. Sedan har jag sett om den på TV och skaffat den på blu-ray. Filmen gjorde O'Toole till stjärna. Några av hans senare roller har varit excentriska, galna, onda (ur)engelsmän, romare eller tyskar samt historiska personer. "Rivalerna"("Masada") som visades på svensk tv för ett trettiotal år sedan minns jag där O'Toole spelade romersk ledare. Ett exempel på en lite besatt soldat var Murphy i "Murphys krig". Han hade blandade huvud- och biroller och några blev Oscarvinnare som "Lawrence av Arabien", "Så tuktas ett lejon" och "Den siste kejsaren". Själv vann han aldrig någon Oscar.
Vi vid sidan om Richard Burton var han mycket för teatern, drack och märktes. 

Både Peter O'Toole och Joan Fontaine har jag tidiga minnen av filmer på TV. "Monkey face" var ett av mina första engelska ord jag lärde mig. Uttrycket kom från Hitchcocks "Illdåd planerat", som gick på TV. Hitchcocks "Rebecca" är hennes mest kända film och som hon förknippas med.
 "Gunga Din - lansiärernas hjälte" var en film jag gillade som liten och hon var med i den bästa versionen av "Ivanhoe" (1952).

Karisman och skådespelaren Peter O'Toole tänker man på medan Joan Fontaine är det själva filmerna, hon var med i
.



 


 .