FILM OCH FILMMUSIK

En blogg om film och filmmusik

Min bilder
Namn:
Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

söndag, december 22, 2013

Björn J:son Lindh 1944-2013

För mig var J:son Lindh filmmusikskapare. Han började göra filmmusik på 1970-talet och genombrottet blev "Mannen på taket" med sin flöjtmusik.Senare filmer var bland annat några kriminalfilmer som "Mannen från Mallorca", "Jägarna" och tv-serierna om den norske kriminalaren "Sejer". Han skrev även musiken till några engelsk, amerikanska thrillers.
Jämngammal med Ulf Dageby och några andra likheter fanns det med den elektroniska musiken. Dageby gjorde musiken till "Coq rouge" och J:Son Lindh uppföljaren "Den demokratiske terroristen". Han samarbetade med Janne Schaffer och de skrev musiken till succén "Hälsoresan - En smal film av stor vikt". Representationen av filmmusik på skiva är liten. Jag känner bara till "Den hela människan" (Hälsoresan) och musiken till Jägarna på någon samlings CD. Eftersom filmmusiken var till viss del elektronisk så var det inget direkt jag gillar men jag uppskattade honom ändå.
På ett seminarie under Göteborgs filmfestival fick jag tillfället att lyssna på honom och träffa honom kort. 


http://www.algonet.se/~fredrike/ff/filmmusikdramarturgi.htm