Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

söndag, december 22, 2013

Filmrecension

HOBBIT: SMAUGS ÖDEMARK 3D
Regi:Jackson 160 min

Är det ”nyhetens behag”, att man inte känner igen sig från boken eller efterliknandet av ”Sagan om ringen”? En hel del tycker andra delen är bättre än första och andra som inte är förtjusta i Hobbitfilmerna. Visserligen är det mer action men även lite mer prat. Själv tycker jag del 2 börjar lite knaggligt. En tillbakablick med Bree som påminner om Vidstige på tavernan är med för att förklara vikten med dvärgarnas Arkensten. Sedan hastar sällskapet från faror och sedan träffar de den omtalade Mikael Persbrandts Beorn-figuren. Den hastiga inledningen känns igen från andra uppföljarfilmer känns igen. Inledningen kunde varit bättre och det är lite svårt att komma in i det ojämna intrycket. Gandalfs sökande efter ondskan känns onödigt. Hans sökande känns mest som att knyta an till originalfilmerna (även om det är flera år mellan historierna).
Legolas dyker upp när dvärgarna möter alverna. Denna gång är det något med Legolas ögon. Som med Frodo ser han äldre ut och är mer allvarligare. Det finns en anknytning till Gimli när han är föraktfull mot ett porträtt av Gimli. I ”Härskarringtrilogin” fick han dräpa en massa orker och här gör han det igen. Humorn är det lite mindre utav och istället är det lite romantik mellan en av dvärgarna och en alvvkvinna. Alvkvinnan är en nyskriven figur och vi ser Avangeline Lily, från ”Lost”. När jag läste boken kändes mittdelen mindre intressant. Det utmärkande från mittpartierna är spindlarna, flykten i tunnor samt draken Smaug som är det intressanta. Som i Jacksons ”King Kong” dras det ut på actionscenerna. Spindelkampen är det mer av. Flykten i tunnor är mer actionbetonad och även mötet med Smaug. Actionscenerna är riktigt bra, fartfyllda och underhållande. När dvärgarna och Bilbo är inne i en skog blir de drogande och det är en lite häftig sekvens. Mötet mellan Bilbo och draken har jag väntat på och det blir riktigt spännande.
En del från förra filmen saknar jag mer av Bilbo och de små konflikter som fanns. Här blir det en intrig när de anländer till en sjöstad (som styrs av Stephen Fry) med en smugglare. Andra delen av Hobbit känns som svagast av alla filmer och får ”Sagan om ringen”-filmerna att verka bättre. Det definitivt sämsta är sången i slutet som är riktigt mesig, en ballad som knappast är i samma klass som ”Mystery mountain”. Denna version av filmen är i high frame rate som påminner mer om TV än bio. Lite ovant att se. 3D är snygg och man har valt effekter som exempelvis stora bion som flyger omkring. Smaug ser också läskig ut i 3Dn.