FILM OCH FILMMUSIK

En blogg om film och filmmusik

Min bilder
Namn:
Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

lördag, november 09, 2013

Moross 100 år

http://www.moross.com/I år är det 100 år sedan Jerome Moross föddes. Han var vän med Bernard Herrmann och Aron Copland och skrev musik i olika genrer. Han var orkestrerare åt Coplands filmmusik. Både George Gershwin
och Charles Ives beundrade hans musik

Ett minne när jag var liten var västernshowen på High Chaparall. Ur högtalarna lät stråkarna från "Det stora landet"("The big country"). "The big country" är troligen Moross mest kända filmmusik och den blev Oscarnominerad. Själva filmen med Gregory Peck upplevde jag som lite seg när jag såg den på TV. I en av hans sista filmer "The valley of Gwangi" återkom temat med drömmen om en ranch, som i "The big country". "The valley..." var en blandning av cowboys som mötte dinosaurier och, den i år bortgågne, Ray Harryhausen stod för effekterna.
Hans musik i själva filmerna är inget jag annars har upptäckt utan det är på skiva som jag uppskattade musiken. Två samlingar har jag; The Valley Of Gwangi: The Classic Film Music of Jerome Moss och The Cardinal: The Classic Film Scores of Jerome Moross. Musiken är en lite Americanainfluerad. Den är medryckade, rythmisk, fylld med energi och glädje. "The Adventures Of Huckleberry Finn" är till exempel mycket fin. Det blev inte så mycket filmer. Mest var det västerns och äventyrsfilmer.