Min bilder
Namn:
Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

måndag, augusti 02, 2010

Recension:BRÖDERNA KARLSSON

Man lider med advokaten Niklas misslyckade dejting försök. Det är inte bara att han är singel, han är ensam, förutom att han har sitt arbete som går rätt bra. Så får han plötsligt reda på att han har en bror. Denne bror Hans skulle vara en klon. Inte bara att dem är lika till utseendet – de har samma frisyr och pratar nästan likadant. Brodern bor dock i Luleå och är bonde. Där skiljer de sig och Luleåbrorsarn är mer utåtriktad. En motsats.
Hans skulle prata på dialekt men att då fall skulle rikssvenskan, när han kommer till Stockholm, vara mer beräknande. Antagligen tona ner det som kan anses lite töntigt och fördomsfullt, även om det finns lite kvar i form av matlagning och ”det grabbiga”. Han får stå för, inte den onde, men den på ett sätt dålige tvillingen. Bonden är otrogen.
Med en enäggstvillingen i handlingen är det bäddat för skämt och förvecklingar. Skämten är när utbölingsbrodern strular till det för sin ordentlige brorsa. Det blir lite sex och naket. Ingen tror att Niklas har en tvilling.

För att handla om två tvillingar undviks det ganska bra att undvika att förvilla oss i publiken. Tekniken att se samma skådespelare samtidigt är imponerande. Björn Bengtssons spel är övertygande. Man kan se skillnad på dem fast det blir lite förvillande i slutet när Hans spelar sin bror Niklas. Niklas är sympatisk medan Hans är mindre sympatisk, fast det finns skäl till detta. Förklaringen til detta försöker täcka upp att rollfiguren Hans inte är så trovärdig. Genom att dem är bröder, och särskilt tvillingar, finns det ett band mellan dem. Det blir gripande med detta, så väl som Niklas kärleksrelationer. Allvaret ger en tyngd i komedin som annars är utmärkt som en komedi. Känslan av en bred kärlekskomedi finns här men den lyfter mer från andra svenska i samma fack. Det är lyckat som ”Grabben i graven brevid”men lite mer ovanlig på grund av tvillingtemat och att det inte är en bok som förlaga. Kärleken känns och kemin är bra mellan Bengtsson och Tuva Novotny (återigen i tantfrisyr). Resten av ensamblen är bra som Jessica Zandén som en ”lammköttshungrig” kvinna och Johan Rabeus i rollen som Niklas chef. Per Andersson (från ”Grotesco”) som en märklig tekniker, lika udda som att huvudpersonen har en tvilling. Riktigt bra fart, humor, underhållning och lite romantik i en film som kunde behövt mer trovärdighet när det finns lite allvar i botten.