FILM OCH FILMMUSIK

En blogg om film och filmmusik

Min bilder
Namn:
Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

fredag, juli 02, 2010

Ny teknik

Visst är härligt med ny teknik men lite krävande och då menar jag inte att det är dyrt. Real 3D och 3D kräver bra syn och det är svårt för dem som är färgblinda eller har andra synfel.
Ibland är det svårt att veta om effekterna som är som dem är eller om det är lite fel på ens ögon. Ja, som mest kan det vara att glasögonen för Real 3D är smutsiga (något som nu är avklarat då SF inte återanvänder glasögon). När det kommer TV-apparater som klarar 3D hoppas jag 3D effekterna kan matcha bättre biografversionerna, fast än är det bara på forskningsstadiet.
Det är lite lurt det där med hur bra ljudet och bilden skall vara med blu-ray. Om man tillfälligt har problem med hörseln är hemmabio inte så kul. Det jag uppskattar med blu-ray är nog mest ljudet, att inte behöva höja ljudet så mycket utan på låg nivå hörs det mycket skarpt. Man vet inte riktigt om överföringen bilden är riktigt lyckat eller hur omgjort ljudet är. Det är inte alltid man kan jämföra DVD och Blu-ray utgåvorna och det är tur att det ibland finns tester.

Sen kommer det till uppgradering av filmer. Jag vill gärna se mer kampanjer som Hemmakväll där man kan lämna in sina DVDer mot Blu-ray. Dock har Blu-ray ett problem, förutom när det gäller överföringen; varför är en del Blu-ray utgåvor nedbantade emot DVD-utgåvorna? Har det att göra med att extramaterialet inte är högupplöst eller man vill göra det högupplöst? Vill man spara plats för att få så bra kvalitet som möjligt?