FILM OCH FILMMUSIK

En blogg om film och filmmusik

Min bilder
Namn:
Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

måndag, augusti 30, 2010

Polarprismottagaren

TV4 sände "Polarprisgalan" 30 augusti. Artister och filmfolk intervjuades på "lila mattan" om Polarpristagarna. Om Morricone var det mycket kring "Den gode, den onde och den fule", något som kan lätt fjantas till kring temat. Arne Weise var mycket imponerad av musiken när han varit på Cinemateket. Sisela Kyle uttryckte sig smart om filmmusik; att musiken har märkts mer förr än nu bortsett från Morricone. Stellan Skarsgård var den ende som inte nämnde västernfilmen utan "Slaget om Alger", som han kände till.
Morricone fick sitta bredvid drottningen. Musiken från "För en handfull dollar", "Den gode, den onde och den fule" framfördes fint. Barbara Hendrick sjöng långsamt, med ett avbrott i början, Deborahs tema ur "Once upon a time in America". Morricone blev förtjust och tackade henne. Prisutdelaren Skarsgård läste upp motiveringen till Polarpriset. Han bredde på om filmmusik att det inte är något tillägg, någon parfym utan mer som ett vin. Hans musik har räddat dåliga filmer. Morricones läste upp sitt tacktal (på flera sidor) snabbt. Han reflekterade över att han hade fått priset. Om de som gett honom förstått hans musik så förstod han varför han fick priset.
Trevligt och roligt med att Morricone fått Polarpriset, se och höra honom mer än på andra prisutdelningar. Av någon anledning verkar Polarpriset hylla kompositörer som Morricone, Burt Bacharach och Quincy Jones som blivit kända för sin filmmusik på 60-talet.

Sammandraget av prisutdelningen och festen efteråt var intressant. Stellan Skarsgård intrjuvades mer. Någon musiker utfrågades där det sas att Morricones musik är som en skatt att ösa ur. Musiken fungerar även bättre utan bilder.
Polarpriset tycket att priset till en filmmusik var extra viktigt då man tänker i bilder när man hör musik. Priset får även en extra status. Dirigenten Hans Ek fick frågan om favoritmusiken och han svarade "Bläckfisken".
Och så själva intervjun med maestron själv, som var det bästa, där det frågades om hans reaktion kring utnämningen, Hendricks framförande och om framtiden.