FILM OCH FILMMUSIK

En blogg om film och filmmusik

Min bilder
Namn:
Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

onsdag, december 21, 2011

Brandeby, Russell, Morgan

Tre personer som gått bort. Jag förknippar dessa lite med 1980-talet även om de var verksamma under andra decenier. Det känns som väldigt längesedan när tar fram min signerade LP av "Kurt Olssons största hittar". Kurt Olsson var lite av en idol med hans tv-serier, Fådda blommor och julkalender med mera. Underbar och familjevänlig humor. Sedan slutade Kurt Olsson för att sedan dyka upp i reklam och sist på "Fångarna på fortet". Lars Brandeby medverkade i "Huss"-filmerna och gjorde ett litet konstigt uttyck.

Från Biljard cafét på 80-talet fick jag en tingad videofilmsaffisch. Det var på en kvinna med en "demon"? - Ken Russells film "Gothic". Jag har även en LP från "Altered states" - Russells "Experimenten". Båda filmerna såg jag senare. Något fascinerande filmer. "Gothic" var om vad som utspelade sig på Lord Byrons slott en natt med ett sällskap där Mary Shelley kom på idén med Frankenstein. Det bästa med "Altred state" var John Coriglianos musik till den filmen.
Kan jag inte sett så mycket så mycket av Russell. Då har det varit mer intressant än bra. Flummighet har varit genomgående som förekom både i, den mycket bra, "När kvinnor älskar" (1969) och exempelvis, den dåliga, "The Fall of the Louse of Usher" (2002)

TV-serien "MASH" kom på 70-talet men jag förknippar den mest som 80-tal på svensk tv. Jag var för kiten för att förstå humorn, ironin och satiren. Man märkte mest för- och eftertexterna och inramingen av kriget. En scen jag minns var en vemodig mellan sonen och pappan (Harry Morgan). Morgan blev känd för den serien, officeren med det goda humöret. Annars är det från "Så vanns vilda västern" (1962) jag såg på video på 80-talet där han var som klippt och skuren att spela general Grant (han hette Sherman i "MASH". Här spelade John Wayne general Sherman).