Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

tisdag, december 25, 2012

Filmrecension

ARGO
Regi:Affleck

Revolutionen i Irak 1979 har varit med i några filmer med under de senaste åren. Nu har detta kommit till amerikansk film. Filmen inleds med en förklaring kring Irans historia och revolutionen med Shaner. Sedan följer dramatik när den amerikanska ambassaden stormas. Några lyckas fly och fritagningen av dessa utgår handlingen ifrån. Försöket att frita gisslan på den amerikanska ambassaden (Operation Eagle Claw) kände jag till. Att historien bakom “Argo” är okänd är inte känd då den har varit hemlighetsstämplad. Idén med att smuggla ut ambassadpersonal under täckmanteln att de är filmarbetare är otroligt, som i t.ex “Män som stirrar på getter”. Här blir det lite meta-film med drift med Hollywood. En känd maskör, John Chambers och en producent Lester Siegel, kopplas in (båda namnen är fingerade). John Goodman och Alan Arkin är naturliga val i rollerna. De har båda haft satiriska rollfigurer förut, Goodman i metafilms sammanhang förut och Arkin som i ex. “Moment 22”. I slutet av 70-talet verkade USA svagt utrikespolitiskt sett och Hollywood producerade science fiction film. President Carter nämns som livrädd under gisslandramat och den kända Hollywoodskylten är förfallen. Lester Siegel konstaterar att det gått ut för USA efter John Waynes död.

Autenticiteten finns i tidsandan med frisyrerna och glasögon. Mycket arkivfilmer förekommer som från där den amerikanska ambassaden där det klipps mellan det dokumentära och spelfilmen på ett skickligt sätt. Bilderna är korniga för att stämma överens men vid ett annat tillfälle är en fiktiv bild för skarp mot det dokumentära.
Nyhetsinslag ger en klar bild av händelserna i skiftet mellan 1970-/80-talet och detta ger en närvarokänsla. Bilden ges är revolten i Iran och reaktionerna i USA och omvärlden och motståndet mot revolutionen märks knappt. Alla verkar vara med som kvinnor och barn. En dokumentär bild visas på slutet som för att övertyga att det verkligen gick till på det sätt som skildras.

Det var längesedan jag såg något så spännande. Visserligen hade “Call girl” spännande inslag men här känns det mer äkta. Spänningen växlas till lite lättsammare handling i USA. Planerna sätts igång på att skapa fusk och det påminns om “Wag the dog” med det engagemanget som finns. Tillbaka till Iran blir det spännande igen med Ben Affleck som spelar Tony Mendez som står för fritagningen. I slutet tas spänningen dock ned lite. En annan brist är att den verklige Tony Mendez var av latinamerikanskt ursprung (?) som inte Affleck är, men detta ser man i slutet.

“Argo” sällar sig till till 2012 års bästa filmer. Affleck har gjort ett väldigt bra jobb. Skådespelarensemblen är mycket bra med skådespelare som synts i serier som “Damages”, Bryan Cranston (Mendez chef) och de som spelar de som skall fritas (med “tidtypiska” utseenden). Både Tony och Lester saknar sina barn och de gömda amerikanerna kan ses som en önskan om återförening.
Mot eftertexterna ser man Stjärnornas krig-figurer som är trevligt. Bland dessa är Boba Fett med och detta är det enda uppenbara fel jag hittade (då det finns flera fel i filmen).