FILM OCH FILMMUSIK

En blogg om film och filmmusik

Min bilder
Namn:
Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

tisdag, december 25, 2012

Shankar, Bennett och Durning

http://www.artsjournal.com/slippeddisc/2012/12/sad-news-richard-rodney-bennett-has-died.html

För några veckor sedan gick Ravi Shankar bort. Onämnande om hans arbete inom filmen nämndes har jag inte sett något av i artiklar och program om hans bortgång. Shankar stod bakom en del filmmusik till Indiska filmer som bl.a Satyajit Rays kända filmer, som nämns som filmer hör till kanonbildningen.

Sir Richard Rodney Bennet (1936—2012) har gått bort på julafton. Han hörde till de äldre kompositörerna inom brittisk film och jag antar han kommer att allmänt förknippas mer med filmmusik än Shankar. Hans kändaste filmer är till "Mordet på Orientexpressen" (1974) och "Fyra bröllop och en begravning". Jag känner till en del tv-produktioner som "Charmören" och "Gormenghast" samt filmer som "Equus", "Yanks" och "Den långa flykten". 

2012 blev ett mörkt år för filmmusiken med Joel Goldsmiths, Hamlisch, Robbins, Shankar och Rodney Bennetts bortgångar.

Precis som Bennett gick Charles Durning, 89 år, bort på julafton. Hans rollregister varierade som irländare, skurk, sydstatare och jultomten. Han var en färgstark skådespelare och man minns honom i flera roller som i "Strebern","O Brother, Where Art Thou?" och i tv-serien "Rescue me". I Mel Brooks "Att vara eller inte vara eller Det våras för Hamlet" var nog den första gången jag såg honom.