FILM OCH FILMMUSIK

En blogg om film och filmmusik

Min bilder
Namn:
Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

måndag, augusti 20, 2012

Tony Scott

Jag blev lite chockad av nyheterna om att Tony Scott tagit livet av sig genom att hoppa från en bro. (På text-tv läste jag att han stod bakom filmen "Titanic" så nyheten verkade tveksam). Att han hade en obotlig sjukdom gör handlingen mer förståelig.

Han hade en präglad stil på sina filmer med sitt bildspråk, mer eller mindre förekommande. Utmärkande var den första "Blodshunger", med inslag av klassisk musik. "Top gun" var den första succén, som bland annat utmärkte sig med sin popmusik. Han började regissera film på 1980-talet. Man kan väl säga att de filmer kom till oss vars föräldrar storebroderns "Alien" på bio. Både Ridley och Tony var lite lika på det visuella i filmerna (och de hade ett produktionsbolag ihop) fast Ridley var mer varierande i genren. Tony gjorde action och thrillers och de hamnade i samma fack; återkommande skådisar som Tom Cruise, Denzel Washington, hämndhistorier och våldsamma uppgörelser. Kompositörerna som skrev musiken var främst Media Ventures (Hans Zimmer, Harry Gregson-Williams). Jack Nitzsches musik till "Revenge" var fin. Jag känner inte till så mycket till Tony som person (som Ridley i intervjuer) men han skall ha varit ganska drivande som regissör.
 När man kollar vad han gjort kan jag konstatera att jag har sett alla. Man minns både de mindre bra och de bra. Den dåliga "Snuten i Hollywood 2" är ett exempel och en del blev besvikna på "Revenge. Hämnd - Starkare än kärlek", som byggde på en roman. Bland de bra så var det många som gillar "True romance".
Bäst var hans thrillers med politiska och lite tekniska inslag som "Spy game", "Enemy of the state", "Deja vu" och nyinspelningen av "Linje 1 2 3 kapad", gillade jag.