FILM OCH FILMMUSIK

En blogg om film och filmmusik

Min bilder
Namn:
Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

lördag, december 06, 2008

Den 6:e

Så här på undertecknads födelsedag kan man glädjas att att Europas motsvarighet till USAs Oscar-gala (Academy awards), European Film Awards hålls.
I bästa film klassen känner jag till "Happy-Go-Lucky", som nyligen haft premiär, samt "Barnhemmet".
Övriga filmer som jag hört talas som får några nomineringar är "Citronlunden", ”Flammen & Citronen” (danska motståndsrörelsen under 2a världskriget) och "Försoning". "Hunger" känner jag mycket till som också finns med.
För bästa filmkompositör håller jag tummarna Dario Marianelli för ”Atonement” eller
Max Richter för ”Waltz with Bashir”, vars musik är rätt cool.

Bland dagens "födelsedagsbarn" finns Nick Park(50 år), skaparen till "Wallace och Gromit" samt "Fåret Shaun" en favorit på SVTs Barnkanalen, (10 år äldre än mig) Ulrich Thomsen, Patrick Bauchau 70 år, känd från serien "Carnivale", filmkompositören Piero Piccioni vars musik till "Kristus stannade i Eboli" är bekant. För att inte glömma Gunnar Hellström som skulle fyllt 80 år.