FILM OCH FILMMUSIK

En blogg om film och filmmusik

Min bilder
Namn:
Plats: Bohuslän, Sweden

Filmvetare

tisdag, november 21, 2006

Altman är borta

Ledsamt om nyheten om Robert Altmans bortgång. Han var en så produktiv regissör, även upp till åren som Kurosawa.
Jag såg faktiskt min första Altman film redan som liten i lågstadiet. Det var Karl-Alfred med Robin Williams i titelrollen. Scenerierna i filmen och en stor bläckfisk var spännande men så här efterhand när man mognat är antagligen filmen Altmans sämsta, men det var i alla fall. Biografen var Storan som nu inte existerar längre.
När "Short Cuts" kom så valde jag denna när jag hade vunnit en fribiljett i Göteborg. Oj vilken upplevelse. Biografen på Kungsportsavenyn där jag såg den finns inte kvar heller.
Efter denna gick jag på Pret-a-porter. En underhållande film med storstjärnor.
Man kommer minnas flera av hans filmer och jag gillar många som Vincent och Theo, Buffalo Bill och indianerna och McCabe & Mrs. Miller.